Sådan kan du få din CSR-strategi helt ind i din virksomhedsstruktur

27 aug, 2024

En ting, er at have en CSR-strategi, en plan, for hvorledes du ønsker at din virksomhed skal bistå som en givende instans til samfundet. Noget andet er at få nogle af dine CSR-prioriteter helt ind i din virksomheds værdisæt. Hvordan du måske kan arbejde på dette, kan du få lidt inspiration til i det følgende.

Hav fokus på de gode vaner, store som små

I flere forskellige henseende, er vi efterhånden noget til et punkt, hvor vi som samfund skal evaluere på nogle af de vaner vi har. Et af de punkter vedrører klimaet, og hvordan vores forbrugsmønstre påvirker dette. Der er mere fokus på mindre forbrug, genbrug og affaldssortering. Så hvis din CSR-strategi prioriterer nogle af de bæredygtige aspekter i vores samfund, så kan du overveje at drive det ned i din virksomhedsdagligdag ved at eksempelvis at indfører affaldssorteringsspande til kontoret. Med disse affaldssorteringsspande er der både en symbolsk betydning med henhold til virksomhedens værdisæt. Ligeledes skulle det også gerne ende ud i, at det bliver en aktiv del af medarbejdernes hverdag at sortere deres skrald i disse affaldssorteringsspande. Og på den måde kan affaldssorteringsspandene få en vigtig rolle i din organisation.

Inddrag det i ledelsesstilene i din virksomhed

En anden måde at få et værdisæt i en virksomhed fastlagt, er oplagt at gå forrest i slaget. Det vil sige at bruge din og dine lederes indflydelse og rolle som forgangsperson, til at afspejle nogle af jeres fokuspunkter. Og på den måde lede virksomheden i den ønskede retning. Det kan relatere sig til mange forskellige punkter på jeres CSR-agenda. I starten kan det måske være gavnligt at prioritere de vigtigste og holde fokus på dem. Og lad eventuelt lederne sparere med hinanden om, hvordan de bruger deres værktøjer i denne sammenhæng, sådan at de også kan forbedre sig og tilpasse deres ledelsesstil undervejs.

En ting, er at have en CSR-strategi, en plan, for hvorledes du ønsker at din virksomhed skal bistå som en givende instans til samfundet. Noget andet er at få nogle af dine CSR-prioriteter helt ind i din virksomheds værdisæt. Hvordan du måske kan arbejde på dette, kan du få lidt inspiration til i det følgende.

Hav fokus på de gode vaner, store som små

I flere forskellige henseende, er vi efterhånden noget til et punkt, hvor vi som samfund skal evaluere på nogle af de vaner vi har. Et af de punkter vedrører klimaet, og hvordan vores forbrugsmønstre påvirker dette. Der er mere fokus på mindre forbrug, genbrug og affaldssortering. Så hvis din CSR-strategi prioriterer nogle af de bæredygtige aspekter i vores samfund, så kan du overveje at drive det ned i din virksomhedsdagligdag ved at eksempelvis at indfører affaldssorteringsspande til kontoret. Med disse affaldssorteringsspande er der både en symbolsk betydning med henhold til virksomhedens værdisæt. Ligeledes skulle det også gerne ende ud i, at det bliver en aktiv del af medarbejdernes hverdag at sortere deres skrald i disse affaldssorteringsspande. Og på den måde kan affaldssorteringsspandene få en vigtig rolle i din organisation.

Inddrag det i ledelsesstilene i din virksomhed

En anden måde at få et værdisæt i en virksomhed fastlagt, er oplagt at gå forrest i slaget. Det vil sige at bruge din og dine lederes indflydelse og rolle som forgangsperson, til at afspejle nogle af jeres fokuspunkter. Og på den måde lede virksomheden i den ønskede retning. Det kan relatere sig til mange forskellige punkter på jeres CSR-agenda. I starten kan det måske være gavnligt at prioritere de vigtigste og holde fokus på dem. Og lad eventuelt lederne sparere med hinanden om, hvordan de bruger deres værktøjer i denne sammenhæng, sådan at de også kan forbedre sig og tilpasse deres ledelsesstil undervejs.