Sådan starter du iværksætterlivet som ny webshop-ejer

31 okt, 2022

Så er du iværksætter! Eller måske overvejer du at blive det? I denne artikel får du et indblik i, hvordan du starter iværksætterlivet som ny webshop-ejer. Vi gennemgår de vigtigste punkter, der skal tages stilling til, inden man åbner sin webshop – lige fra produktvalg til markedsføring. Hvis du vil vide mere om iværksætteri og alt det, der hører med, kan vi anbefale at du tager et kig på vores blog.

Ny webshop som iværksætter

Når man iværksætter, er der mange ting, der skal tages højde for. Der er både det økonomiske aspekt og det juridiske aspekt. Det er derfor vigtigt, at du sætter dig godt ind i tingene, inden du springer ud i iværksætterlivet. I denne artikel koncentrerer vi os dog primært på nogle af de overvejelser, du skal gøre dig, inden du åbner din webshop.

Det første og mest essentielle punkt er at have en forretningsplan. Uden en forretningsplan bliver det svært at navigere i iværksætterlivet. En forretningsplan hjælper dig med at finde ud af, hvilke produkter du skal sælge, hvordan du skal markedsføre din webshop og ikke mindst hvordan du kan tjene penge.

Find en niché med de rigtige produkter, der passer til dig og din passion

Det andet vigtige punkt, du skal overveje, er hvilket produkt eller hvilke produkter du vil sælge i din webshop. Dette afhænger naturligvis af din forretningsplan, men det er alligevel vigtigt at have tænkt over dette på forhånd. Der er mange ting, der skal tages i betragtning, når man vælger produkter til sin webshop. Du skal overveje om dine produkter vil have et marked, om de er unikke og ikke mindst om du kan sælge dem til en fornuftig pris.

Når du har fundet ud af hvilke produkter du vil sælge i din webshop, skal du også have styr på leverancerne. Det er vigtigt, at du har gode og pålidelige leverandører, der kan levere dine produkter til tiden. Dette er med til at sikre, at du altid har varer på lager, og at dine kunder får deres varer hurtigt.

Husk, at det er vigtigt, at de produkter du vælger, passer til dig. Ellers går du kold i det at drive webshop. Jeg, Nicolai Sørensen bag Ivaerksaetteri.dk, kan fortælle af erfaring, at hvis man ikke har interesse for ens niché eller produkt, så dør forretningen hen med 100% garanti.

Et godt eksempel på en succesfuld forretning er danske MamaMilla.

I dag driver kvindelige iværksætter Kamilla MamaMilla sammen med sin mand Bruno. MamaMilla er en dansk webshop lækre produkter til før- og efter graviditeten. MamaMilla har et stort udvalg inden for graviditetsudstyr og babyprodukter.

MamaMilla er en dansk webshop lækre produkter til før- og efter graviditeten

Inspirationen til babyprodukter og unikke valg af materialer, kommer af egne erfaringer. Selvom det kan være en udfordring at starte iværksætterlivet op, så er det en fantastisk følelse at skabe noget helt eget. Kamilla fortæller:

“Det har været en lang og hård proces at etablere MamaMilla, men jeg er så glad for, at vi gjorde det. Vi startede helt fra bunden og byggede alt selv op – inklusiv webshoppen. Det har givet os en meget stor indsigt i alle de facetter, der er forbundet med iværksætteri. Jeg vil ikke anbefale nogen at starte iværksætteri på uden denne indsigt.”

Kamilla fortæller, at det vigtigste er at have en god forretningsplan og produkter, der passer til ens passion. Hun understreger desuden vigtigheden af et godt samarbejde med leverandørerne:

“Vi har et tæt samarbejde med alle vores leverandører, fordi vi ved, at det kun er på den måde, vi kan levere de bedste produkter til vores kunder.” 

MamaMilla har siden år 2014 produceret sine egne tekstiler med stort fokus på miljøet, brugervenligheden og produkternes kvalitet.

Tag et kig forbi MamaMilla.dk og se et godt eksempel på en kvindelig iværksætter, der har fået succes med sin webshop inden for sin niché.

Markedsføringen er altafgørende – ellers får du ikke salg gennem din webshop

En anden vigtig overvejelse, du skal gøre dig, er hvordan du vil markedsføre din webshop. Der er mange forskellige måder at markedsføre en webshop på, og det er vigtigt at finde den metode, der passer bedst til dig og din webshop. Nogle af de mest populære metoder til markedsføring af webshops er gennem søgemaskiner som Google, Facebook-annoncering og Instagram-annoncering.

God kundeservice er vejen frem

Det er også vigtigt at have en god kundeservice, når man driver webshop. Dine kunder skal føle sig trygge, når de handler hos dig, og det er derfor vigtigt, at du altid er tilgængelig for dem. Du kan have en live chat på din webshop, så dine kunder altid kan få hjælp, hvis de har spørgsmål eller problemer.

Der er mange ting, der skal overvejes, inden man åbner en webshop. men hvis du sætter dig dig godt ind i tingene, og du følger vores råd, kan iværksætterlivet som ny webshop-ejer sagtens blive en succes!

Skal en ny iværksætter lave webshoppen selv eller investerer i en ny webshop gennem et webshop-bureau?

Webshop-bureauer laver ofte professionelle webshops, som er brugervenlige og optimeret til konvertering af nye kunder og til søgemaskiner. Dette kan være en fordel, hvis man ikke har tid eller kompetencerne til at lave sin webshop selv.

Investerer man i en ny webshop gennem et bureau, skal man være opmærksom på, at der ofte er abonnements- og setup-gebyrer forbundet med dette. Hvis man ikke er iværksætter med et stort budget, kan det derfor være en fordel at lave webshoppen selv.

Laver man sin egen webshop, så er det også billigere at få et bureau eller en webshop-designer til at redesigne en webshop senere hen.