3 gode råd til de fysiske rammer hos iværksætteren

12 sep, 2022

Det er en spændende tid, som mange iværksættere har, når de starter deres nye virksomhed. Tiden er kendetegnet er enorm gejsts og gå-på-mod, men desværre også af nogle begynderfejl, som først bliver luget ud senere.

Vi hjælper derfor her med en lynguide til de fysiske rammer hos iværksætteren.

Husk de 3 L’er – Lys, lyd og liv

Når man skal indrette sine første kontorlokaler som nyopstartet, er det værd at gøre sig gode og grundige overvejelser i forhold til, hvor man siger ’’ja tak’ til tilbuddet om at få lokaler.

Man skal særligt sørge for, at lokalerne har masser af lys og luft. De lyse lokaler er med til at give energi og overskud – og det kan der særligt være brug for hos en iværksætter med lange dage på kontoret, men også for dem, der skal arbejde der.

Lyset er dog ikke bare vigtigt i forhold til at få lys og energi ind. Det spiller også en stor rolle i forhold til at arbejde i et lokale med rigeligt med dagslys, så øjnene ikke belastes unødvendigt fra skærmens lys.

Når man taler om luft, skal det dog ikke bare være i form af at have luft omkring sig – altså plads. Det skal også være i forhold til at lokalerne får cirkuleret ny frisk luft ind løbende. Det er vigtigt for energiniveauet, at der kommer ny ilt til hjernen.

Og liv? Med det menes der ganske enkelt, at det er nødvendigt at stimulere hjernen og kreativiteten. Derfor er friske farver oplagte, ligesom det kan skabe liv at indrette sig med organisk materiale – hvilket kan være alt fra træpaneler på væggene til blomster og planter.

Husk hygiejnen – overlad den ikke til medarbejderne 

Hvis arbejdspladsen er drevet af unge mennesker og en ung ånd, kan det nogle gange komme til at slække lidt på de hygiejniske forhold. Derfor kan det være en god idé at hyre et professionelt rengøringsfirma. Hos DLO Rengøring, der yder erhvervsrengøring i Kolding, ved man, at det er vigtigt at der kommer et firma ud og hjælper til, da arbejdsmiljøet ellers kan ende med både at se skdit ud, men også være usundt at opholde sig i. Skidt og støv kan nemlig føre til alt fra allergier til hovedpine eller koncentrationsbesvær.

Desuden er det vigtigt, at rengøringen ikke overlades til de ansatte – heller ikke selvom virksomheden er meget ung. De fleste ansatte gider nemlig slet ikke at bruge deres tid på noget, som ikke er en del af deres arbejde.

Vælg inventar, der understøtter de ansatte

Selvom man er en nyopstartet virksomhed, er det en fejl at købe sit nye inventar for billigt. Det er vigtigt, at man kan arbejde fra en ordentlig kontorstol, og at man f.eks. kan hæve og sænke sit skrivebord.  

Inventaret gælder således både det computerudstyr, man sidder med, samt de borde, stole etc. man sidder ved.

Relaterede artikler

Du kunne også være interesseret i…